Varukorg

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Det är bland annat frågor som rör Onninens webshop, faktura- och orderfrågor samt en del generella frågor om Onninen. Får du inte svar på just din fråga, kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

Frågor om webshopen

Jag skulle vilja handla i webshopen men har ingen inloggning, hur gör jag?
Svar: För att handla i webshopen behöver du ett kundkonto hos Onninen. Är du inte kund sedan tidigare kan du ansöka om att bli det här. Om du redan är kund kan du skapa en inloggning till webshopen här. Det går även bra att maila dina kontaktuppgifter och ditt kundnummer till webshop@onninen.com så skapar vi en inloggning åt dig.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur gör jag?
Svar: Du loggar in med din registrerade e-postadress. Har du glömt lösenordet till webshopen klickar du här och kan sedan skapa ett nytt. Har du glömt både e-post och lösenord kontaktar du vår support via webshop@onninen.com och anger dina kontaktuppgifter och kundnummer.

Stämmer priserna i webshopen?
Svar: Priserna du ser i webshopen är dina avtalspriser. Anser du att priserna inte stämmer, vänligen kontakta din Onninen-säljare. Kontaktuppgifterna hittar du på förstasidan när du loggat in.

Jag hittar inte det jag söker i webshopen, vad gör jag?
Svar: Hittar du inte en produkt och det inte finns någon ersättningsprodukt eller motsvarande, kontakta antingen din Onninen säljkontakt eller maila webshop@onninen.com så hjälper vi dig.

Jag har frågor gällande produkter som finns i webshopen, vem kontaktar jag?
Svar: I första hand vänder du dig till din säljkontakt. Här hittar ni kontaktuppgifter.

Vad har jag för leveransalternativ när jag gör en beställning via webshopen?
Svar: Du kan välja mellan Onnidistribution där vi levererar produkterna till önskad adress. Ett annat alternativ är att hämta dina produkter i någon av våra pick-up points, du ändrar leveransen i Steg 2 vid utcheckningen.

Hur ändrar jag leveransadress?
Svar: Detta har du möjlighet att göra i Steg 2 vid utcheckningen genom att klicka på ”Ändra” och ”+Lägg till ny adress”. Du skriver in nya adressen och avslutar med att klicka på ”Använd”. Om du vill att den nya adressen ska vara din ”Standardadress”, klicka på ”Sätt som min standard”. Då kommer denna sparas till nästa gång du vill beställa via webshopen.

Hur snabbt levereras produkter jag beställer från webshopen?
Svar: Beställer du en lagerförd produkt beräknas du få leverans inom ett dygn, beroende på var i landet de ska levereras. Du ser leveransdatumet när du befinner dig i varukorgen, Steg 2.

Jag vill att alla produkter levereras samma datum, hur gör jag?
Svar: I steg 2 i varukorgen kan du ändra till önskat leveransdatum på hela ordern eller per önskad produkt. Samt i Steg 3 har du möjlighet att bocka i rutan ”Samleverans (inga delleveranser)” för att få alla produkter vid samma tidpunkt.

Vart i webshopen hittar jag min orderhistorik?
Svar: Du loggar in i webshopen och klickar på ”Profil/Orderhistorik”. Här kan du söka och se alla era beställningar oavsett vilken kanal ni beställt ifrån.

Faktura- och orderfrågor

Jag har en fråga om min leverans, beställning eller garantiärende?
Svar: Antingen kontaktar du din säljkontakt direkt alternativt ringer du till vår växel och därigenom får hjälp att komma till rätt person. Växeltelefon: 019-603 30 00. För reklamation- eller garantiärenden går det även bra att maila reklamation@onninen.com.

Jag har en fråga gällande min faktura?
Svar: Kontakta Onninens kundreskontra-avdelning antingen via vår växel 019-603 30 00 eller maila till kundreskontra@onninen.com.

Min order blev skadad under transport, vart vänder jag mig?
Svar: Kontakta vår växel 019-603 30 00 eller maila reklamation@onninen.com. Är skadan synlig vid leverans är det viktigt att du även meddelar chauffören.

Jag vill reklamera en produkt som är trasig?
Svar: Kontakta vår växel 019-603 30 00 eller maila reklamation@onninen.com.

Övriga frågor

Hur blir jag kund hos Onninen?
Svar: Du kan ansöka om att blir kund hos Onninen genom att klicka här och fylla i fälten. Notera att Onninen inte bedriver försäljning till privatpersoner. Du kan även kontakta vår växel via: 019-603 30 00

Vad är ett kundlager?
Svar: Om ert företag är i behov av ett eget lager, för att t ex klara oplanerade behov, så erbjuder Onninen detta. Kontakta gärna din säljare på Onninen så diskuterar vi vilken lösning som passar bäst för just ditt företag.

Vilka E-com lösningar erbjuder Onninen?
Svar: Onninen erbjuder flera olika e-handelslösningar:

  • Webshopen. Användarkonto/inloggning till webshopen ansöker du om här.
  • EDI-tjänster. EDI står för Electronic Data Interchange och innebär att man skickar elektroniska meddelanden mellan t ex kundens och Onninens affärssystem. Det kan vara order, orderbekräftelse, leveransavisering och fakturor. Vill ni diskutera en EDI lösning, kontakta oss gärna via webshop@onninen.com.
  • PunchOut. Möjliggör t ex att ni kan handla via vår webshop kopplat till ert inköpssystem. Om ni önskar veta mer om eller diskutera om en PunchOut-lösning är aktuellt för ert företag är ni välkomna att kontakta oss via webshop@onninen.com.