Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Det är bland annat frågor som rör Onninens webshop, faktura- och orderfrågor samt en del generella frågor om Onninen. Får du inte svar på just din fråga, kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

Frågor om webshopen

Jag skulle vilja handla i webshopen men har ingen inloggning, hur gör jag?

Svar: För att handla i webshopen behöver du ett kundkonto hos Onninen. Är du inte kund sedan tidigare kan du ansöka om att bli det här. Om du redan är kund kan du skapa en inloggning till webshopen här. Det går även bra att mejla dina kontaktuppgifter och ditt kundnummer till webshop@onninen.com så skapar vi en inloggning åt dig.

Vad gör jag om jag glömt mina inloggningsuppgifter?

Svar: Du loggar in med din registrerade e-postadress. Har du glömt lösenordet till webshopen klickar du här och kan sedan skapa ett nytt. Har du glömt både e-post och lösenord kontaktar du vår support via webshop@onninen.com och anger dina kontaktuppgifter och kundnummer.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

Klicka här och följ instruktionerna.

Stämmer priserna i webshopen?

Svar: Priserna du ser i webshopen är dina avtalspriser. Anser du att priserna inte stämmer, vänligen kontakta din säljkontakt hos Onninen.

Hur gör jag för att ladda ner våra prislistor/prisfiler?

Svar: Du loggar in i webshopen och klickar på Profil/prislistor och väljer sedan Beställ bruttoprislista, nettoprislista och/eller rabattfil. När prislistorna är klara att ladda ner får du ett mail och kan sedan ladda ner dessa under ”Tillgängliga prislistor”.

Jag hittar inte det jag söker i webshopen?

Svar: Hittar du inte en produkt och det inte finns någon ersättningsprodukt eller motsvarande, kontakta antingen din säljkontakt eller maila webshop@onninen.com så hjälper vi dig gärna.

Jag har frågor om produkter som finns i webshopen, vem kontaktar jag?

Svar: Våra VVS-kunder kontaktar teknisk innesälj medans våra infra-kunder vänder sig till sin säljkontakt i första hand. Här hittar ni kontaktuppgifter.

Varför finns vissa produkter inte i lager?

Svar: En del produkter lagerförs inte av Onninen utan skickas direkt från leverantör. Produkter som inte finns på lager har en orange boll som symbol med texten: Beställningsvara + datum.

Kan jag lita på att lagersaldot för Expressbutikerna stämmer?

Svar: Lagerstatus för respektive butik uppdateras en gång per dygn. För att säkerställa att produkten du söker verkligen finns i den aktuella butiken rekommenderar vi att du kontaktar butiken. Här hittar ni kontaktuppgifter till våra butiker.

Vad har jag för leveransalternativ när jag gör en beställning via webshopen?

Svar: Du kan välja mellan Onnidistribution, där vi levererar produkterna till önskad adress, alternativt kan du hämta upp dina produkter i någon av våra butiker eller pick-up points (dessa finner du i varukorgen, Steg 2). Ett tredje alternativ är om du vill använda dig av Postnord för leverans direkt till privatkunder inom Sverige (kostnad tillkommer).

Hur ändrar jag leveransadress?

Svar: Detta har du möjlighet att göra i Steg 2 i varukorgen. Du börjar med att lägga till dom produkter du vill köpa, klicka sedan på varukorgen och ”Nästa”-knappen. Efter det har du möjlighet att klicka på ”Ändra” och ”+ Lägg till ny adress”. Du skriver in nya adressen och avslutar med att klicka på ”Använd”. Om du vill att den nya adressen ska vara din nya ”Standardadress” så kan du klicka på knappen ”Sätt som min standard”, då kommer denna sparas till nästa gång du vill beställa via webshopen.

Hur snabbt levereras produkter jag beställer från webshopen?

Svar: Beställer du en lagerförd produkt beräknas du få leverans inom ett dygn, beroende på var i landet de ska levereras. Du ser leveransdatumet när du befinner dig i varukorgen, Steg 2.

Hur gör jag om jag vill att alla produkter levereras samma datum?

Svar: I steg 2 i varukorgen kan du ändra till önskat leveransdatum på hela ordern eller per önskad produkt. Samt i Steg 3 har du möjlighet att bocka i rutan ”Samleverans (delleverans önskas ej)” för att få alla produkter vid samma tidpunkt.

Vart i webshopen hittar jag min orderhistorik?

Svar: Du loggar in i webshopen och klickar på ”Profil/Orderhistorik”. Här kan du söka och se alla era beställningar oavsett vilken kanal ni beställt ifrån.

Faktura- och orderfrågor

Jag är Infra -kund och har en fråga om min leverans, beställning eller garantiärende?

Svar: Våra infra-kunder har möjlighet att antingen kontakta sin Onninensäljare direkt alternativt ringa till vår växel och därigenom få hjälp att komma till rätt person. Växeltelefon: 019-603 30 00. För reklamation- eller garantiärenden går det även bra att maila kundservice@onninen.com.

Jag är VVS-kund och har en fråga om min leverans, beställning eller garantiärende?

Svar: Kontakta Onninens kundservice 020-510 100 eller kundservice@onninen.com (öppettider helgfria vardagar 07.00-16.30).

Jag har en fråga gällande min faktura?

Svar: Kontakta Onninens kundreskontra-avdelning antingen via vår växel 019-603 30 00 eller maila till kundreskontra@onninen.com.

Hur betalar jag i Expressbutikerna?

Svar: Du kan antingen betala med kort eller mot faktura.

Min order blev skadad under transport, vart vänder jag mig?

Svar: Kontakta Onninens kundservice 020-510 100 eller maila kundservice@onninen.com. Är skadan synlig vid leverans är det viktigt att du även meddelar chauffören.

Jag vill reklamera en produkt som är trasig?

Svar: Kontakta Onninens kundservice 020-510 100 eller kundservice@onninen.com.

Övriga frågor

Hur blir jag kund hos Onninen?

Svar: Du kan ansöka om att blir kund hos Onninen genom att klicka här och fylla i formuläret. Notera att Onninen inte bedriver försäljning till privatpersoner. Du kan även kontakta vår kundservice via:
VVS-kunder: 020-510 100
Infra-kunder: 019-603 30 00 (växel)

Vad har Expressbutikerna för öppettider?

Svar: Alla våra butiker har öppet mån-fre 06.30-16.30 förutom Karlstadbutiken som har öppet 06.30-17.00. Här hittar du kontaktuppgifter till alla våra butiker.

Har Onninen någon kundklubb eller lojalitetsprogram?

Svar: Ja, Onninen 1-2-3 heter vårt lojalitetsprogram där vi erbjuder våra medlemmar en mix av affärsnytta, events, mässor och upplevelser. Du får även möjlighet att använda intjänade poäng i vår populära poängshop. Vår kundklubb är till för dig som driver ett företag med upp till 10 anställda och har konto hos oss på Onninen.

Kan mitt företag ta del av lojalitetsprogrammet och hur ansöker jag?

Svar: Kontakta din säljare på Onninen eller ansök online via onninen123.se.

Vad är ett kundlager?

Svar: Om ert företag är i behov av ett eget lager, för att t ex klara oplanerade behov, så erbjuder Onninen detta. Kontakta gärna din säljare på Onninen så diskuterar vi vilken lösning som passar bäst för just ditt företag.

Vilka E-com lösningar erbjuder Onninen?

Svar: Onninen erbjuder flera olika e-handelslösningar:

  • Webshopen. Användarkonto/inloggning till webshopen ansöker du om här.
  • EDI-tjänster. EDI står för Electronic Data Interchange och innebär att man skickar elektronisk information mellan t ex kundens och Onninens affärssystem. Det kan vara information såsom lagersaldon, produkt, order, orderbekräftelse och fakturor. Vill ni diskutera en EDI lösning, kontakta oss gärna via webshop@onninen.com.
  • PunchOut. Möjliggör t ex att ni kan handla via vår webshop och integrera all administration direkt till ert affärssystem. Om ni önskar veta mer om eller diskutera om en PunchOut-lösning är aktuellt för ert företag är ni välkomna att kontakta oss via webshop@onninen.com.